Fra mitt første innlegg i praksis skrev jeg om at elevene hadde fått i oppgave å lage barneleker. Her kan dere se resultatene fra sløyden i niende trinn. De ble veldig fine!
Elevene på Ytre Arna skule i syvende trinn har hatt i oppgave å lage benker. Disse benkene har de stilt ut i gangen på skolen, og de ble kjempe fine! I og med at praksislæreren min ikke har sløyd blir jeg plassert litt inn hos en lærer med sløyd og en med tekstil. Jeg får ikke hatt noe eget opplegg da begge har startet sine egne opplegg, men det er veldig interessant å observere i disse timene. Det virker som om elevene synes Kunst og håndverk faget er kjekt! Benkene som er stilt ut i gangen på skolen:
Under arbeidet på treverstedet fikk vi i hovedoppgave å lage en skammel (lav krakk). Her skulle vi først lage skisser av krakker (lagt ved på eksamen) som skulle passe inn i forskjellige tidsrom. Her kunne vi velge mellom perioden 1870-1920 som også kalles klunkestil hvor det ofte var en del frynser og ornamenter på møblene. 1920-1960 hvor ordet funksjonalismen ble brukt, her handlet det om rette og fine linjer som var geometriske med lite ornamenter. I denne perioden var masseproduksjonen viktig og det var gjerne derfor man lagte så ”lette” møbler slik at det var lett å lage flere. Postmodernismen som man kan si begynte i etterkrigstiden hvor man prøvde å frigjøre hvor man finner en del blanding av arkitekturen fra periodene før. Jeg ønsket å lage en benk som var inspirert fra postmodernismen, fordi jeg er blitt inspirert av den skandinaviske interiørdesignen. Hvor det ofte er rene linjer som er geometriske men samtidig noen utskjæringer. Slik som i min benk hvor jeg ønsket noen u...
Under praksis fikk vi i oppgave å lag en norsk oppgave til elvene på tiende trinnet, dette skulle handle om sammensatte tekster. Oppgaven vi lagde gikk ut på å lage en type reklame/kampanje, hvor de skulle tenke seg ut et godt budskap. Her fikk de utdelt plakater som de skulle lage denne kampanjen på, og her syntes jeg det passet godt inn med kunst og håndverk faget fordi de måtte bruke sine kreative sider. Plakatene ble veldig fine og elevene koste seg veldig.
Kommentarer
Legg inn en kommentar