Oppsummering av blogginnlegg

Oppsummering av blogginnlegg


I denne oppsummeringen av blogginnlegg har jeg valgt ut syv blogginnlegg som selv syntes jeg fikk mest utbytte av, både når det kommer refleksjon og tolkning rundt det vi har gjort, men også hva jeg har lært. Her skriver jeg litt til vert blogginnlegg og hvorfor jeg har valgt nettopp disse. Mye av valgene mine går ut på følelsen jeg hadde da jeg lagde disse innleggene og som sakt hva jeg har lært i løpet av disse postene.

Sammensatte tekster i praksis:
 har jeg valgt fordi dette var en veldig kjekk dag i praksis. Det var kjekt å lage en oppgave hvor man kunne se at elevene faktisk likte det de holdt på med. Elever som ellers ikke var så ivrige under andre timer satte inn sine kreative tanker i denne oppgaven. Som jeg skriver i innlegget så var ikke oppgaven knyttet til kunst og håndverk faget, men elevene fikk bruke kreativitet og refleksjoner rundt en oppgave hvor man skal bruke bilder og tekst.





















Skap:
Dette er nok et innlegg fra praksis http://kajanoer.blogspot.no/2018/02/skap.html. Dette innlegget valgte jeg å ta med fordi jeg syntes det passet fint inn med den ene økten vi hadde før praksis hvor vi snakket om hvor vanskelig det var å sette kompetansemål på oppgaver, men også hvor viktig disse målene var. Jeg lærte fort fra læreren som gidde meg oppgaven at disse målene var svært viktig for henne også, dette fordi at elevene da har noe å jobbe etter. Jeg fikk se et lite opplegg på hvordan oppgaven var satt opp, og hva som var kravene til de forskjellige karakterene. Dette gjorde at jeg er blitt mer observant på at det er viktig for elever å vite hvilke måloppnåelser de kan strekke seg etter.

 



Krokitegning:
Sammen med Bente hadde klassen Krokitegning. Grunnen til at jeg valgte å ta med dette innlegget http://kajanoer.blogspot.no/2018/01/kriko.html var fordi jeg husker at jeg syntes det var en veldig kjekk økt og jeg lærte veldig mye av Bente som er kjempe flink til å tegne. Her fikk vi veldig frie tøyler da vi skulle tegne medelevene, og det var ingen press på at vi skulle tegne ”fint”. Det virker som om hele klassen syntes det var veldig kjekt. Det er ganske synlig at tegningene vi fikk bruke lengre tid på ble mer detaljerte. Morsomt å prøve seg frem hvor man både skal tenke mindre på detaljer når vi hadde mindre tid og mer da vi hadde lengre tid.

 


18.01.18:
Da jeg lagde dette blogginnlegget http://kajanoer.blogspot.no/2018/01/180118.html husker jeg at jeg hadde hatt en veldig fin dag. Vi hadde kommet hjem fra vinterlekene og hang litt bak. Men oppgaven som ventet på oss viste seg å være veldig lærerik og inspirerende. Grunnen til at jeg valgte dette blogginnlegget var fordi detter er ett av de verkene jeg er mer fornøyd med, og som sakt at jeg husker at jeg hadde det veldig kjekt da jeg jobbet med oppgaven. Vi fikk prøve oss litt frem med bakgrunnen, både med fargekombinasjoner og mønstre som vi kunne tenke oss at ble fine.



Portrettbilder:
Dette blogginnlegget http://kajanoer.blogspot.no/2018/02/portrettbilder.html valgte jeg å ta med i oppsummeringen fordi jeg husker at jeg ble veldig imponert og inspirert da jeg så de andre elevene sine tegninger. Da jeg så bildene begynte jeg å glede meg til vi skulle jobbe med dette. Jeg husker at jeg selv gikk hjem og prøvde å lage noe lignende, men jeg tror jeg trenger litt mer øving og undervisning.
 




Skulpturvandring:
 var en liten utfordring fordi det var ekstremt dårlig vær rundt denne perioden. Arbeidskravet var i sammenheng med kunst i offentlige rom, jeg er ikke en person som pleier å legge merke til kunst og skulpturer i gatene. Jeg har veldig ofte dårlig tid når jeg er ute og går, men etter denne oppgaven har jeg faktisk tatt meg tid til å stoppe opp litt å ta meg tid til å skikke på kunsten jeg går forbi. Det var interessant å se de store forskjellene på de tre verkene vi var og så på, med tanke på at de er laget av helt forskjellige kunstnere og fra helt forskjellige tider.

 


Videoinnspilling:
Da vi fikk oppgaven om å lage en video av et kjent verk i Bergen sentrum http://kajanoer.blogspot.no/2018/01/videoinnspilling.html syntes jeg at det virket ganske vanskelig i første omgang. Dette fordi jeg ikke er så kjent med å lage videoer på PC, men det gikk mye bedre enn jeg trodde. Jeg lærte mye sammen med Ingeborg både i innspillingen og i redigeringen av filmen. Nå tror jeg at jeg kan lage filmer alene, noe som jeg absolutt kan få bruk for i senere tid.























Mine erfaringer med bruk av blogg som skrivemetode 
Jeg synes det har vært interessant og lærerikt å bruke blogg som skrivemetode under denne perioden, fordi jeg synes det er viktig at vi som elever vet hvordan man bruker digitale medier. Fordi vi får bruk for det selv når vi skal ut i jobb. Av og til har det vert vanskelig å finne noe å blogge om, men som en arbeidslogg har det fungert veldig bra!






Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sløyd i 7.Klasse

Arbeidsprosess med krakk/benk

Sammensatte tekster